Rechten van de patiënt

Patiëntenrechten

  • Kwaliteitsvolle dienstverlening
    Je hebt recht op goede, zorgvuldige en kwaliteitsvolle zorg die beantwoordt aan jouw behoeften.
  • Vrije keuze van zorgverlener
    De wet schrijft voor dat je recht hebt op een vrije keuze van zorgverlener. Omwille van de praktische organisatie van ons zorgaanbod, waarbij de zorgverleners gekoppeld zijn aan een behandelprogramma, ben je in deze keuze beperkt. Je wordt bij opname of aanvraag tot opname op de hoogte gebracht wie jouw behandelende geneesheer wordt.
  • Informatie over jouw gezondheidstoestand
    Je hebt recht op alle informatie die nodig is om inzicht te krijgen in jouw gezondheidstoestand. Deze informatie moet in duidelijke taal meegedeeld worden. Je kan aan de behandelende geneesheer vragen deze informatie aan een vertrouwenspersoon mee te delen, of net uitdrukkelijk vragen om geen informatie te geven.
  • Toestemming tot behandeling of onderzoek
    Je hebt het recht om tijdig alle relevante informatie te krijgen over de behandelingen en onderzoeken die uw behandelend geneesheer aan je voorstelt. Je kan deze voorstellen aanvaarden of weigeren.
  • Rechten met betrekking tot jouw patiëntendossier
    Je hebt recht op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier.
    Onder bepaalde voorwaarden heb je recht op inzage in jouw patiëntendossier en op een afschrift ervan. Beide vragen leg je voor aan de behandelende geneesheer. Het afschrift van uw patiëntendossier is 'strikt persoonlijk en vertrouwelijk' en is alleen voor jou bedoeld. Het afschrift wordt tegen kostprijs (van de kopieën) geleverd.
  • Bescherming van uw persoonlijke levenssfeer
    Je hebt recht op respect voor jouw intimiteit en jouw privéleven. Je hebt recht op ruimtelijke privacy.
  • Klachtenbemiddeling
    Je hebt het recht een klacht neer te leggen met betrekking tot het schenden van uw rechten. Daartoe kan je terecht bij de ombudspersoon van het ziekenhuis. Deze bemiddelaar is geen personeelslid van het ziekenhuis en zal jouw klacht onpartijdig onderzoeken. Indien geen oplossing gevonden wordt, zal de ombudsman je op de hoogte brengen van de verdere stappen die u eventueel kan ondernemen.

Deze patiëntenrechten zitten vervat in de "Wet betreffende de rechten van de patiënt" dd. 22 augustus 2002.

Voor meer informatie kan je ook deze folder downloaden.
 

Hoe oefen je deze rechten uit?

Indien je meerderjarig bent, dan kan je zelf opkomen voor jouw rechten als patiënt. Indien je om bepaalde reden (tijdelijk) niet langer bekwaam bent om zelf die rechten uit te oefenen, kan een aangestelde vertegenwoordiger jouw rechten behartigen.

Klachtenbemiddeling

Iedereen bij KARUS probeert je met de beste zorgen te omringen. Ondanks al onze inspanningen om je zo goed mogelijk te helpen, kan het voorvallen dat je verwachtingen niet worden beantwoord en dat je een vraag, een probleem of een klacht hebt. Je kan en mag de medewerkers daar gerust over aanspreken.

Indien je het moeilijk vindt zelf naar deze medewerker toe te gaan om naar een oplossing te zoeken, kan je contact opnemen met een ombudspersoon (zie verder voor contactgegevens). Deze bemiddelaar is geen personeelslid van KARUS en heeft dus een onafhankelijke positie. Je kan er ook terecht voor meer informatie over jouw rechten als patiënt.

De ombudspersoon zal altijd naar je luisteren, jouw vragen ernstig nemen en samen met jou zoeken naar de beste oplossing. Uiteraard blijven het gesprek en de verstrekte gegevens volledig vertrouwelijk en anoniem. De ombudspersoon zal nooit zonder je toestemming verdere stappen ondernemen.

Meer informatie over de externe ombudsfunctie in de geestelijke gezondheidszorg vind je op www.oogg.be (onafhankelijke ombudsdienst geestelijke gezondheidszorg).

Aan jou als patiënt/cliënt/bewoner/bezoeker/leverancier/... vragen we

dat je rekening houdt met de privacy van personeelsleden die (al dan niet tijdelijk) in KARUS werkzaam zijn en met de privacy van (mede)zorgvragers, bezoekers en leveranciers.

We verwijzen hiervoor naar het ziekenhuisreglement waarin

  • je onder meer kan lezen dat het nemen van foto’s / filmpjes in het ziekenhuis ten strengste verboden is.
  • we uitdrukkelijk vragen geen beeldmateriaal op sociale media te verspreiden.

Ombudspersoon

De ombudspersoon voor beide campussen is Helene Cambien

Helene is bij KARUS aanwezig op:

  • Campus Melle op woensdag van 9.00 tot 12.00 u. (bureau arbeidsarts – kiné gebouw 5)
  • Campus Gent op donderdag van 9.00 tot 12.00 u. (flexbureau 6 – gebouw 1)

Je haar als volgt bereiken
•    telefonisch: 0490 41 93 01
•    via e-mail:  helene.cambien@oogg.be
•    schriftelijk: post een briefje in één van de ombudsbrievenbussen of stuur je brief naar Helene Cambien, Ombudspersoon OOGG (onafhankelijke ombudsdienst geestelijke gezondheidszorg), Drongenplein 26, 9031 Drongen.

ombuds_helene_cambien